glass-building.jpg

Artikel TTM juni 2016 Brinkman PTV Smartour Patrick Oude Heuvel

Jarenlang reden de negen auto’s van technische groothandel Mastermate Brinkman hun vaste rondjes in Noordoost-Nederland. Dat betekende dat steeds weer dezelfde klanten hun leveringen in de knel zagen komen als de auto’s overvol waren. Met de overstap op dynamische ritplanning, ondersteund door het planningssysteem PTV Smartour, heeft Mastermate niet alleen de efficiëntie verbeterd en de CO2-uitstoot verlaagd, maar ook de klanttevredenheid vergroot. Logistiek manager Patrick Oude Heuvel: “We hebben nu de zekerheid dat aan het eind van de dag alles is uitgeleverd.”

Dit artikel verscheen eerder in het TTM Magazine van juni 2016 en op de website van PTV Smartour.

De trend dat het aantal leveringen op bouwplaatsen toeneemt, is aan het keren. Die trend was ingegeven door de beperkte ruimte op bouwplaatsen en de diefstalgevoeligheid van sommige materialen. Veel liever dan alle benodigde materialen in één keer te laten afleveren, kozen bouwbedrijven ervoor om elke dag alleen de materialen af te roepen die ze op dat moment nodig hadden. “Nu kijken steeds meer bouwbedrijven naar mogelijkheden om het aantal leveringen weer terug te dringen”, vertelt Patrick Oude Heuvel, logistiek manager van Mastermate Brinkman Bedrijven Groep. “Dat heeft te maken met de veiligheid op de bouwplaatsen, maar ook met de uitstoot van vrachtauto’s. Vooral opdrachtgevers zoals overheidsinstellingen en woningcorporaties zijn daarvoor gevoelig. Bouwplaatsen brengen veel bouwverkeer in binnensteden met zich mee en die auto’s rijden natuurlijk allemaal op diesel.” 

Brinkman Bedrijven Groep is met 10 winkels en 2 distributiecentra in Deventer en Groningen het één-na-grootste lid, dat zich nadrukkelijk tot doel heeft gesteld om te stijgen op de CO2-prestatieladder. “Ook wij onderzoeken daarom de mogelijkheden om het aantal leveringen aan klanten terug te brengen, het liefst naar twee keer per week. Dat vraagt om aanpassingen bij onze klanten, maar die ruimte is er omdat bouwbedrijven steeds beter leren plannen. De keerzijde van die medaille is dat wij moeten inspelen op de trend dat bouwbedrijven later gaan bestellen, maar toch snel hun orders willen ontvangen”, stelt Oude Heuvel.  

Op initiatief van de logistiek manager besloot Brinkman Bedrijven Groep het ritplanningssysteem PTV Smartour te implementeren. Tegelijk met de ingebruikname van PTV Smartour is de werkwijze verandert. De chauffeurs van Mastermate waren gewend om ’s ochtends hun auto’s zelf te laden. Terwijl ze daarmee bezig waren, verzamelden de magazijnmedewerkers in Deventer nog snel de laatste orders die de dag ervoor niet meer konden worden verwerkt. Oude Heuvel: “Dat leidde tot veel hectiek en bij een enkeling zelfs tot slapeloze nachten. Nu werken we in twee ploegen, waarbij de laatste ploeg tot acht uur ’s avonds doorwerkt. Deze ploeg zorgt ervoor dat aan het eind van de dag alle orders zijn verzameld en de auto’s zijn geladen. Chauffeurs kunnen ’s ochtends starten met hun rit, wat betekent dat ze gemiddeld anderhalf uur eerder aan het rijden zijn. Daarvan profiteren alle klanten.”

'Geen stress meer'
Als chauffeurs ’s ochtends in hun auto stappen, ligt de ritplanning klaar op de bijrijdersstoel. De avond ervoor hebben ze de planning al per email ontvangen, zodat ze kunnen zien hoe laat ze moeten vertrekken. “Die planning moeten ze opvolgen, maar ze hebben wel inspraak. Als ze aangeven ergens in de knel te komen, proberen we daarmee rekening te houden. De chauffeurs zijn in ieder geval blij dat ze geen stress meer hebben en weten dat ze alles op tijd kunnen uitleveren. Vroeger kregen ze soms de wind van voren, vooral omdat het door het vaste rittenschema altijd dezelfde klanten waren die hun leveringen te laat kregen.”


Het hele artikel is in de gedrukte versie van het TTM Magazine van juni 2016 te lezen.

Artikel TTM juni 2016 Brinkman PTV Smartour Ritten inplannen

VESTIGINGEN

mastermate-vestigingen-landkaart