buildingcontrol-grijs.jpg

Een labyrint aan vluchtwegen.

"Dit pand is gebouwd op veiligheid", zegt Peter Bourgonje, hoofd gebouwbeheer en onderhoud bij Omnisport. Het nieuwe sportcentrum van Apeldoorn scoort qua sportfaciliteiten internationaal zeer hoog. Optimale veiligheid staat dan ook bovenaan in het eisenpakket. Twaalf dubbele vluchtdeuren en vier extra vluchttrappen in de wielerhal en een even zo groot aantal vluchtdeuren in de Topsporthal en het tussencompartiment, bieden een maximum van ongeveer 11.000 bezoekers bij alarm in een mum van tijd een veilige vluchtweg.

"Als het gaat om veiligheid, is het allerbelangrijkste te zorgen voor een beheersbaar gebouw", zegt Bourgonje: "Je dient je gebouw en publiek te kennen en te weten wat de risico's zijn en daar je veiligheidseisen op af te stemmen. Momenteel vormen de sportwedstrijden nog onze hoofdactiviteit. In de toekomst organiseren we ook concerten. Dat is een heel ander publiek en brengt andere risico's met zich mee. Daar dien je als organisatie op in te spelen."

Omnisport kent in totaal 55 verschillende ruimtes. Het samenstellen van een veiligheids/ontruimingsplan voor een dergelijk gebouw is zo complex, dat daar een professioneel brandpreventiebureau als DMRG bij betrokken was. Zo beschikt Omnisport in de wielerhal over zes riante bluskanonnen, die via infrarood signalen worden aangestuurd. Om eventuele branden te lokaliseren is het gebouw opgedeeld in drie compartimenten. De compartimenten zijn van elkaar gescheiden door volledig brandvertragende wanden en deuren, die zijn uitgevoerd met 90 minuten brandwerende materialen. Alle deuren zijn voorzien van pushbalken, die openen door er tegenaan te lopen. Bij brand in één van de compartimenten hoeven niet direct alle delen te worden ontruimd, maar sluit men in eerste instantie alleen het betreffende compartiment af.

Als beheerder pleit ik altijd voor een dubbele vluchtwegroute. Een hoofdroute en een alternatieve route, waardoor men altijd een uitwijkmogelijkheid heeft bij overbelasting of problemen met de hoofdvluchtroute. Het allerbelangrijkste blijft in de ogen van Bourgonje toch de beheersbaarheid van het gebouw: "Beheersbaar wat betreft brandveiligheid en ontruiming. Maar ook een optimale beheersbaarheid van de kosten", aldus Peter Bourgonje.