Artikel

Wij keuren, zodat medewerkers veilig kunnen werken

Wij keuren, zodat medewerkers veilig kunnen werken

Niet alleen het gereedschap van Heijmans wordt gedeeltelijk door Mastermate gekeurd, maar sinds kort ook hun kantoren. En dan met name alles met een stekker.

Niet alleen het gereedschap van Heijmans wordt gedeeltelijk door Mastermate gekeurd, maar sinds kort ook hun kantoren. En dan met name alles met een stekker. We gingen langs op een keuringsdag en zagen hoe Mastermate-keurmeester Herman de Winter te werk gaat. “Een kleine beschadiging aan een snoer betekent al afkeur. Ook als het om veiligheid gaat, laat Heijmans niets aan het toeval over.


Herman de Winter loopt geconcentreerd met zijn keuringskast langs de lege bureaus met voornamelijk monitoren en verlengsnoeren. Mastermate-collega Patrick Schenk helpt hem vandaag. Ook Edwin Beye, Teamleider Werkvoorbereiding en huismeester bij Heijmans, is van de partij. Hij is als huismeester namens de opdrachtgever Heijmans, facilitairbedrijf van de keuringen, nauw betrokken bij deze operatie.


Edwin, vertel. Hoe zijn jullie zo bij deze keuringen gekomen?

“Twee jaar geleden zijn wij begonnen met het laten keuren van onze machines door Mastermate, dat liep via Patrick van Mastermate. Wij wilden vooral meer inzicht en overzicht. Als al onze kantoorartikelen met een stekker zijn (goed)gekeurd, dan is dat natuurlijk een fijn gevoel. Onze collega’s kunnen veilig werken en verzekeringstechnisch zijn wij gedekt. Zo kunnen we aantonen dat we er alles aan hebben gedaan.”


Waarom hebben jullie wederom voor Mastermate gekozen?

“Kijk, veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel, op alle denkbare gebieden. Het is fijn dat we ontzorgd kunnen worden. Mastermate levert al machines aan Heijmans en die keuren zij ook voor ons. Hier hebben wij goede ervaringen mee, zodoende kwam dus de vraag of zij ook kantoorkeuringen voor hun rekening wilden nemen. Herman de Winter wordt regelmatig uitgeleend aan Heijmans Materieel Beheer, dus hij kent het bedrijf door en door. Nu ervaren wij minder administratieve rompslomp, het is inzichtelijk en we hebben alles onder controle.”


Dan Patrick, vertel eens wat jullie precies doen op een keuringsdag als deze?

“Alle kantoorartikelen voorzien wij van een QR-code en een datumsticker. Wij keuren dus alles waar een stekker aan zit; van monitoren en verlengsnoeren tot aan printers en koffiemachines. Alles wordt geregistreerd middels de QR-code met een uniek nummer. Het apparaat in kwestie wordt gefotografeerd en de eigenschappen van het apparaat worden erbij vermeld. Alle data wordt verzameld in een speciale app. Heijmans kan in de eigen online omgeving inloggen om een mooi overzicht te krijgen. Denk dan aan: welk kantoor, welke verdieping, welke afdeling en welke werkplek. Maar ook: wanneer verloopt de keuring?”

heijmans-keuren

Herman, heel concreet. Hoe gaat zo’n keuring in zijn werk?

“Wij gaan heel grondig te werk. Ieder apparaat ondergaat sowieso een visuele inspectie en ieder apparaat wordt via een meetkast geïnspecteerd. Hiermee meet ik de waardes – is er een breuk of niet – en is er interne kortsluiting? Weerstanden worden vliegensvlug doorgemeten. Ook voer ik een functietest uit. Al deze uitkomsten worden zogezegd in de app verwerkt. Perfect, want zo kan Heijmans meteen zien dat een hele afdeling of verdieping is gekeurd en dus veilig is.”


Wat maakt deze keuring bijzonder, Patrick?

“Nou, het is de allereerste keer. Wij hebben dit voor andere opdrachtgevers al vaker gedaan, maar niet voor Heijmans. Alles moet dus geïnventariseerd worden. Wij nummeren, stickeren, keuren, fotograferen, wijzen locaties toe en draaien rapporten uit. Het is een grondige en tijdrovende opdracht, maar het geeft veel voldoening. De volgende keren (jaren) zal het de keurmeester veel minder tijd kosten.”


Wat maakt een opdracht als deze nou uitdagend?

“Van tevoren hebben wij een brief gemaakt voor alle medewerkers, met de vraag of ze stekkers en verlengsnoeren willen verwijderen en op de bureaus willen leggen. Dat scheelt ons enorm veel tijd. We willen verder dat het zo soepel mogelijk verloopt. Daarom zijn we om 6.00 uur begonnen, zodat we de kantoordrukte voor zijn en de medewerkers zo min mogelijk hoeven storen.” 


Herman, jij knipte net een verlengsnoer door, wat was de reden hiervoor?

“Op de kabel zat een kleine beschadiging, ik zag de draad zitten. Wat mij betreft wordt dat gelijk afgekeurd, en dat beaamde Edwin. Het snoer is niet veilig en dus wordt dit in de app aangegeven. Werken met veilige arbeidsmiddelen lijkt normaal, maar bij veel bedrijven is dat niet zo. Een werkgever als Heijmans vindt het juist extreem belangrijk. Ik meen dat het in totaal om zo’n 120.000 te keuren items gaat. Ik keur al dertig jaar lang, maar kantoren keuren zoals hier gebeurt niet vaak. Ik vind het dan ook mooi dat Heijmans ons ook hiervoor vraagt.”

Onze klanten belonen ons met een 8,6
2069 beoordelingen