Over Mastermate

Sneller naar het juiste product, meer tijd voor persoonlijk contact door kunstmatige intelligentie

Sneller naar het juiste product, meer tijd voor persoonlijk contact door kunstmatige intelligentie

Mastermate gaat aan de slag met artificial intelligence (AI). Manager e-commerce Michiel Vos vertelt over de meerwaarde van kunstmatige intelligentie: “Er komt méér tijd voor persoonlijk contact.”

Mastermate experimenteert met kunstmatige intelligentie. Vertel!

Michiel: “We gaan een robot – hij heet Max – trainen met kennis en data. We stoppen Max vol met vakkennis van specialisten, productinformatie, veelgestelde klantvragen en e-learninginformatie. Ook gaat Max historische bestelinformatie doornemen. Is Max goed opgeleid, dan gaat hij als chatbot werken voor onze medewerkers en klanten.”

 

Wat is het voordeel van kunstmatige intelligentie voor klanten?

“Met AI kunnen we toegevoegde waarde leveren in de vestigingen, de webshop en de BestelApp. Door de inzet van AI kunnen we klanten nóg beter adviseren. We leiden klanten sneller naar het juiste product of bieden hem sneller een alternatief of verwant product. Je bent minder tijd kwijt met het vinden van de juiste producten én er is minder kans op fouten.”

Michiel Vos manager ecommerce mastermate kunstmatige intelligentie Michiel Vos: "Door de inzet van kunstmatige intelligentie kunnen we interne data en kennis combineren en beter bereikbaar maken voor klanten en medewerkers."

Hoe snel gaan de ontwikkelingen qua AI. Waar staan we over 5 tot 10 jaar?

“De ontwikkelingen gaan snel. Er zijn veel softwarepartijen bezig met kunstmatige intelligentie. Iedere uitvinding die wordt gedaan, levert kennis en oplossingen op die de volgende uitvinding versnellen. Er wordt verwacht dat in 2029 de computer in staat is om een mens te doen geloven dat hij een mens is.”

 

Welke keuzes maakt Mastermate bij het toepassen van kunstmatige intelligentie?

“De focus ligt nu op het leggen van productrelaties en het ontwikkelen van de chatbot. Als Max kan herkennen dat een bepaald product vaak in combinatie met een ander product wordt verkocht, verrijken we daarmee ons systeem voor productaanbevelingen. Door de inzet van kunstmatige intelligentie kunnen we interne data en kennis combineren en beter bereikbaar maken voor klanten en medewerkers. Ook gaat Max repeterende werkzaamheden overnemen en slimme analyses doen. Hij helpt ons sneller een kennisdatabase compleet te maken.”

 

Wordt de Mastermate-klant straks alleen nog geholpen door chatbot Max?

“Met Max is er juist méér tijd voor persoonlijk contact en advies op maat. De chatbot wordt de brug tussen de data en kennis bij Mastermate en de vragen van klanten. Als Max het antwoord niet weet, is er een medewerker die de chat overneemt en adviseert. Omdat klanten en medewerkers minder tijd kwijt zijn met het verzamelen van productinformatie, is er meer tijd is voor persoonlijk contact.”

Onze klanten belonen ons met een 8,6
1970 beoordelingen