Dagelijks onderhoud: zo bereikt u een hogere tevredenheid van huurders

Voor woningcorporaties is een hoge huurderstevredenheid een belangrijk doel. Adviseur Mark Slot vertelt hoe u met efficiënt voorraadbeheer in het dagelijks onderhoud zorgt voor blije bewoners.

Veel woningcorporaties sturen actief op klanttevredenheid. Als een klacht of reparatie niet in één keer wordt opgelost, kan dat een reden zijn voor ontevredenheid van huurders. De overlast van dagelijks onderhoud voor bewoners beperken, is dan ook een grote uitdaging. Dat krijgt u als manager onderhoud niet alleen voor elkaar. Hier helpt Mastermate bij!


First time fix gaat omhoog met goede busvoorraad

Een belangrijke factor voor de klanttevredenheid, is de first time fix. Een kapotte kraan, een cilinder met een afgebroken sleutel erin, loshangende deurkrukken: de optimale first time fix komt dichterbij als een onderhoudsmonteur voor die reparaties precies de goede materialen bij zich heeft. De juiste materialen, op het juiste moment. Dat vraagt om een busvoorraad op maat. Hoe bepaalt u die? 


Met de monteur de basisvoorraad samenstellen

Een optimale busvoorraad begint met een nulmeting. Daar kan ik u bij ondersteunen. Samen met de onderhoudsmonteur bepaalt u de basisvoorraad van zijn bus. Voor die voorraad houdt u rekening met vragen als:

  • Wat zijn veelvoorkomende onderhoudswerkzaamheden? 
  • Welke reparaties staan gepland de komende periode? 
  • Welke reparaties verwachten we? 
  • Is de monteur een specialist (installateur, loodgieter) of een allround timmerman?

Gebruik bij het samenstellen van de busvoorraad de kennis en ervaring van de onderhoudsmonteur. Hij moet het gevoel krijgen dat hij ‘alles’ bij zich heeft om de volgende klus op te lossen.

 

Inzicht in de materiaalstroom

Heeft u de basisvoorraad bepaald, dan begint u met optimaliseren. Geef de vakman een tool in handen waarmee hij makkelijk de materialen die hij gebruikt, kan registeren. U kunt binnen uw eigen systeem het verbruik scannen of onze BestelApp gebruiken. De onderhoudsmonteur scant met zijn telefoon of tablet de materialen voor een reparatie. Die worden automatisch aangevuld. Zo houdt hij zelf de busvoorraad op peil. En het levert u gegevens op over de materiaalstroom van de bus.


Busvoorraad aanpassen met verbruiksdata

Met de gegevens over het verbruik van de onderhoudsmonteurs kunt u de werkvoorraad in de bus aanpassen. Stel, een meerpuntsluiting ligt één jaar ongebruikt in de bus ligt. Waarom zou uw vakman er dan mee blijven rondrijden? Maakt een monteur veel ritten naar de groothandel voor nieuwe scharnieren, dan is het goed om dat type deurbeslag standaard in de busvoorraad op te nemen. 


Werkvoorraad optimaliseren is een proces

Het optimaliseren van de busvoorraad doet u niet in één dag. Daarvoor heeft u gegevens nodig over het verbruik van de onderhoudsmonteurs over een langere periode. Ook bent u als manager onderhoud steeds in gesprek met uw leverancier over de optimale werkvoorraad in magazijnen en bussen. Dat is een proces. Op basis van waarde, gewicht en omzet of ambities op het gebied van circulariteit verfijnt u de samenstelling van de werkvoorraad. Dat gaat u terugzien in uw rapportages over de hogere first time fix, kortere doorlooptijden en de hogere productiviteit van uw vakmensen. 


Advies over materialen en het onderhoudsproces

De Benchmark 2019 van Aedes laat zien dat investeren in het onderhoudsproces zorgt voor een verhoging van de huurderstevredenheid. Dit kan op twee manieren: de kwaliteit van het eindresultaat verbeteren of het proces versnellen door een hogere first time fix. In beide scenario’s heeft de onderhoudsmonteur de juiste materialen nodig. Als adviseur service en onderhoud kan ik u op beide fronten adviseren

Onze klanten belonen ons met een 8,6
1967 beoordelingen