Dit zeggen onze klanten

Woningcorporatie, aannemer en leverancier innoveren in onderhoud

Woningcorporatie, aannemer en leverancier innoveren in onderhoud

Peter Kornet (Mitros), Elroy de Gooijer (De Gooijer Renovatie & onderhoudsbedrijf) en Mark Slot (Mastermate) bespreken innovaties en uitdagingen in het dagelijks onderhoud en mutatie-onderhoud.

Zet de manager onderhoud, de aannemer en de leverancier bij elkaar en je krijgt een levendig gesprek over dagelijks en mutatie-onderhoud. Peter Kornet (teammanager onderhoud Mitros), Elroy de Gooijer (eigenaar De Gooijer Renovatie & onderhoudsbedrijf) en Mark Slot (adviseur service en onderhoud Mastermate) praten over de uitdagingen in onderhoud. “Investeer je in het proces voor een mutatiewoning, dan verdien je dat terug in het dagelijks beheer.”


Op het hoofdkantoor van woningcorporatie Mitros staan Peter, Mark en Elroy voor twee modelbadkamers. “Dit zijn de winnaars van onze Badkamer-challenge,” vertelt Peter trots. “We vroegen comakers een oplossing te bedenken waarmee je een badkamer in één dag kunt renoveren. De tegels zijn verlijmd op platen die je in één keer kunt plaatsen. Met deze panelen boek je tijdwinst in doucherenovaties. De kwaliteit van het eindresultaat is vergelijkbaar met de oude manier van renoveren.” Mitros organiseert vaker zulke uitdagingen. Peter legt uit waarom: “Mitros wil goede kwaliteit leveren, zo min mogelijk overlast voor huurders en tegen marktconforme kosten. Met de challenges willen we samen met comakers innovatie in het onderhoud op gang brengen, zodat we onze doelen bereiken.”


Gestroomlijnd proces voor mutatie-onderhoud

Dagelijks onderhoud en mutatie-onderhoud zijn aparte werelden, toch ziet Peter het als communicerende vaten. “Investeer je in een gestroomlijnd proces en een goed programma van eisen voor een mutatiewoning, dan verdien je dat terug in het dagelijks beheer.” Daarom spart Mitros met haar comakers. Mitros wil naar een meer gestroomlijnd proces voor mutatie-onderhoud. Peter: “Voor alle partijen – Mitros, bewoners en comakers – moet duidelijk zijn hoe een mutatiewoning wordt opgeleverd aan de nieuwe bewoner en op welk moment. De oude bewoner moet met een fijn gevoel vertrekken, de aannemer moet snel aan de slag kunnen en de nieuwe bewoner moet blij zijn met een frisse woning.”


First time fix

Peter vraagt Elroy om mee te denken over de invulling van dat proces. Renoveren in bewoonde toestand doet hij liever niet, vertelt Elroy: “Een mutatie is een mooi moment om de woning op nul te zetten. Je maakt alles goed en bent de bewoner niet tot last.” Voor het dagelijks onderhoud spart Peter met Mark. Ze zijn steeds in gesprek over de optimale busvoorraad. Peter: “Voor de first time fix in het dagelijks onderhoud hebben we Mastermate écht heel hard nodig. Met de juiste busvoorraad besparen we tijd, kosten én zorgen we voor tevreden huurders. De monteur kan een probleem namelijk in één keer oplossen.”


Badkamer Challenge Mitros V.l.n.r.: Elroy de Gooijer (De Gooijer Renovatie & onderhoudsbedrijf), Mark Slot (Mastermate) en Peter Kornet (Mitros) in één van de winnende modelbadkamers van de Badkamer-challenge

Grip op kosten en administratie

Innoveren voor efficiënt onderhoud gaat ook over grip op kosten en de administratie. Dat herkennen Elroy en Peter. Daarom verstuurt Mastermate orderbevestigingen en facturen waarbij de bestelde materialen direct zijn gekoppeld aan opdrachten of werken. Elroy: “Ideaal, zo wil ik het hebben. Ik weet meteen welke materialen in de opdracht gegaan zijn.”

Peter wil nog wel een stap verder gaan: “Waar ik naartoe wil, is dat ook bestellingen die buiten het assortiment gaan, direct aan onze opdrachten worden gekoppeld.” “Dat is goed te realiseren”, weet Mark. “In 2020 komt de mogelijkheid om buiten het assortiment bestellingen te doen. Door datarotondes wordt de communicatie over speciale bestellingen makkelijker. Wil je bijvoorbeeld een roze toiletpot bestellen, dan kan dat. Die pot wordt ook meteen op de goede order geboekt.”


De busvoorraad van de toekomst

Innovaties in onderhoud zullen de werkvoorraad in de bus veranderen, voorspelt Peter: “De huidige busvoorraad is geënt op de traditionele manieren van bouwen. Met kennis en ervaring van Mastermate werken we aan de busvoorraad van de toekomst.” Dat doe je echt samen, vult Mark aan. “Wij weten hoe je materialen die een vakman nodig heeft, zo dicht mogelijk bij hem kunt afleveren. Dat kun je alleen als je steeds in gesprek bent met de woningcorporatie en haar comakers. Samen bedenk je de oplossingen voor innovatie en logistiek.”


Dit interview verscheen ook in ons relatiemagazine Maximaal.

Onze klanten belonen ons met een 8,6
1965 beoordelingen