Boek tijdwinst zonder sleutelbossen

Boek tijdwinst zonder sleutelbossen

Wie van u vraagt het zich wel eens af? Hoe kom ik van die dikke sleutelbossen af?

Hoe kan ik het toegangsbeheer tot de verschillende ruimtes in ons pand beter beheren? En op welke wijze kan ik een efficiënt én gebruiksvriendelijk sluitplan opstellen? Is dit te automatiseren? Ik begrijp precies wat u bedoelt. Vaak ontvang ik dergelijke vragen en daarom dacht ik: het is de hoogste tijd voor een blog van mijn hand!


Want, als ik met klanten in gesprek ben, dan zijn dát meestal de uitdagingen die moeten worden opgelost. Logisch. Dikke sleutelbossen zijn onhandig. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er ook sleutels kwijtraken. Je weet dan nooit 100% zeker of de sleutel misschien toch nog ergens bewust of onbewust in omloop is. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn in het geding.


Live toegangsbeheer

Tegenwoordig groeit ook de behoefte aan real-time controleerbaar en veranderbaar toegangsbeheer. Maar ja, hoe richt je dat precies in? Iedereen heeft wel eens gehoord van tags die medewerkers of gebruikers van een pand bij zich hebben. En moet het in de cloud? En kan het ook zonder internetverbinding?


Vanuit mijn rol als projectadviseur Building Control bij Mastermate (in Delfgauw) ben ik regelmatig in gesprek met partijen die vooral tijdwinst willen boeken door het invoeren van een goed sleutelplan. Het is niet handig om urenlang een vermiste sleutel te zoeken. Begrijpelijk.


Zo ben ik op dit moment betrokken bij een nieuw te bouwen zorginstelling. Het gaat hier voornamelijk om gesloten zorg; bewoners mogen niet van de afdeling af. Maar in hetzelfde pand bevinden zich ook huurwoningen en koopappartementen.


Beheer op afstand

Geregeld zijn we dan in gesprek met een projectadviseur die door onze opdrachtgever, in dit geval een woningbouwcorporatie, is ingehuurd. Al meteen bij de eerste ontmoeting kregen we alle bouwtekeningen te zien. De wens was overduidelijk: men wilde van alle sleutels af. ‘We willen iets met beheer op afstand’, zo zei de directeur van de zorginstelling die uiteraard ook aan tafel zat.


Daarbij dienen de wooneenheden alleen toegankelijk te zijn voor de betreffende bewoner en personeel van de zorginstelling. De bewoners moeten de mogelijkheid hebben om het beslag in een privacy-modus te zetten zodat de woning op dat moment alleen toegankelijk wordt voor calamiteiten.


Hij vertelde dat er af en toe bewoners overlijden. Als de woning dan is leeggeruimd, dan is het van belang dat nabestaanden niet (nooit!) meer de woning in kunnen komen. Want, er komt een nieuwe bewoner in. En dus moet voor de nabestaanden de toegang tot de deur geblokkeerd worden.


Simpele oplossingen

Met de huidige technologische ontwikkelingen is dat niet zo ingewikkeld om dat op te lossen. Natuurlijk zoomen we technisch diep in op het probleem en we stellen vragen waar de opdrachtgever – en vaak ook de projectadviseur – nog niet bij stil hadden gestaan. Ook toetsen we hoe hoog het veiligheidsniveau moet worden ingeschaald.


In dit specifieke geval adviseerde ik om met draadloos internet verbonden elektronisch deurbeslag en tags (transponders) te werken. In het plan adviseerden we bovendien om wandlezers aanvullend op de muur, bij de centrale deuren te monteren. Uiteraard kan van afstand – door de beheerder, of eindverantwoordelijke – per tag een autorisatie worden ingesteld.


Wilt u naast tijdwinst ook faalkosten verminderen? Blijf dan uitkijken naar mijn volgende blog!

  • Het juiste advies voor mij
  • Meer grip op uw bouwproces
  • Snel aan de slag!