Purschuimpistool raakt steeds verstopt: zo voorkom je dat

Purschuimpistool raakt steeds verstopt: zo voorkom je dat

Commercieel medewerker Ron van de Kragt geeft tips over het gebruik van je purschuimpistool. Zo doe je langer met je pistool en hoef je geen halfvolle bussen purschuim weg te gooien.

“Ron, je verkoopt slecht purschuim. Er komt niks uit de bus.” Als een vakman dat tegen me zegt, weet ik genoeg. Ik kan je verzekeren: met de pur die we verkopen, is niets mis.


Uitgehard pur

Er zijn twee belangrijke oorzaken waarom purschuim niet uit de bus komt. Eén: de bus heeft plat gelegen. Twee: het purschuimpistool zit verstopt door uitgehard pur. In een reguliere bus pur zitten drijfgas en een ééncomponent polyurethaanschuim. Staat de bus rechtop, dan zit het drijfgas bovenin, bij het ventiel. Ligt de bus plat, dan komt het pur in aanraking met het rubber van het ventiel. Het pur tast het rubber aan en zorgt voor verkleving in het ventiel. Daardoor komt er niets meer uit de bus. Houd een purschuimbus dus rechtop. Ook tijdens het vervoer.


Pistool op de bus schroeven

Schud de bus vóórdat je deze op het pistool schroeft. Het schudt een stuk makkelijker zonder pistool op de bus. Schroef na het schudden de bus op het pistool, zet de bus goed handvast met de vertande ring. Zet daarna het pistool direct vol met pur.


Pistool en schroefdraad schoonmaken

Als je het pistool daarna voor een wat langere periode niet gebruikt, moet je het pistool schoonmaken met purreiniger. Als je een bus wisselt en daarna direct doorwerkt, hoef je niet te reinigen. Zelfs de volgende dag kun je doorwerken met dezelfde bus. Twijfel je? Je merkt het eigenlijk vanzelf. Als de pur wat minder vlot uit het pistool komt, moet je reinigen. Hoe reinig je het pistool? Plaats een bus purreiniger op het pistool en spuit het pistool door tot het schuim eruit is. Reinig het pistool daarna verder met purreiniger, vooral de schroefdraad en randen van het aansluitstuk. Purreiniger vervliegt snel, maar maak alles voor de zekerheid toch even droog.


Tips voor koude dagen

Voorkom een extreem temperatuurverschil tussen de inhoud van de bus en het materiaal waartussen de pur gespoten moet worden. Houd maximaal vijftien graden Celsius verschil aan om een schrikreactie (in elkaar klappen) van het purschuim te voorkomen. Sommige schuimen, zoals de FM350 van Illbruck, zijn te verwerken tot min tien graden Celsius. Let er dan wel op dat er niet gespoten wordt op een bevroren ondergrond waarop een ijsfilm ligt.


Ik verkoop je met plezier een nieuwe bus pur en een pistool als je daar om vraagt. Volg je mijn tips op, dan doe je langer met je purschuimpistool en hoef je geen halfvolle bussen weg te doen.


Deze blog verscheen eerder als column in de Mastermate Bouwkrant

Ook interessant


  • Het juiste advies voor mij
  • Meer grip op uw bouwproces
  • Snel aan de slag!