Vaknieuws

Wat minder projecten? 5 tips voor meer grip op je bedrijf

Wat minder projecten? 5 tips voor meer grip op je bedrijf

Heb je wat minder projecten om handen? Dat is vervelend. Toch heb je nu wel tijd om te bedenken hoe je meer grip krijgt op je bedrijf. Wij helpen je met vijf praktische tips.

Heb je wat minder projecten om handen? Dat is heel vervelend. En toch heeft het ook een positieve kant. Want nu heb je tijd om stil te staan bij de manier waarop je je werk doet en grip te krijgen op je bedrijf. Wij helpen je met vijf praktische tips. Dan ben je klaar voor het moment dat het aantal klussen weer toeneemt.


Slimmer inkopen en bevoorraden

Hoe koop jij je materialen in? Kost de administratie van bestelinformatie jou veel tijd? Bij bestellingen voor een specifiek project, kan het handig zijn om met je groothandel te bellen, appen of te mailen. Dan kun je sparren of advies vragen. Denk ook eens aan spullen die je vaker in grote hoeveelheden bestelt. Daarvoor kan een digitale oplossing – een app of webshop – handiger zijn. Digitaal bestellen kan tijd besparen en overzicht geven over je bestelde materialen en facturen.

 

Grip op de kosten van reparaties

De aanschaf, reparatie en het onderhoud van machines kan ongemerkt veel geld kosten. Als vakman verslijt je nogal wat elektrische apparaten op je projecten. Heb je enig idee hoeveel kosten jij de afgelopen jaren hebt gehad aan machine-onderhoud? En vergeet ook het keuren van je machines niet. Duik in je administratie en tel alle bedragen eens op. Dat geeft inzicht. Hoe krijg je grip op de kosten? Kijk eens of een servicepakket voor elektrisch gereedschap voor jou voordelig is. Voor een vast bedrag per maand kun je de risico’s op kosten voor reparaties, keuringen en onderhoud beperken.

 

Faalkosten voorkomen

De kosten van het herstellen van fouten en het vervangen van materialen kun je voorkomen. En toch accepteren bouwers vaak faalkosten op hun projecten. Hoe verminder je die onnodige kosten? Loop je projecten van de afgelopen jaren na en zet de faalkosten op een rij. Bedenk:

  • Bij welke projecten moest je werkzaamheden opnieuw doen?
  • Bij welke projecten of werkzaamheden had je onnodige herstelkosten?
  • En hoeveel kostte die fout(en) en dat herstelwerk jou precies?

Het is altijd slim om je te verdiepen in de technieken of toepassingen van werkzaamheden waar je faalkosten had. Of vraag een adviseur om mee te denken.

 

Goed werk is veilig werken

Loop de houdbaarheidsdatums van je persoonlijke beschermingsmiddelen na. Want die hebben een houdbaarheidsdatum. Wist je dat? Dat geldt bijvoorbeeld voor veiligheidshelmen. Die moet je na verloop van tijd vervangen. Ook voor klimmaterieel en valbeveiliging geldt dat die elk jaar moeten worden gekeurd door een deskundige keurmeester. En vergeet de verplichte verbandtrommel niet. De verbandmiddelen en ontsmettingsmiddel die daar in zitten, hebben ook een houdbaarheidsdatum.

 

Ruim je bedrijfswagen en werkplaats op

Wees eens eerlijk, wanneer was de laatste keer dat jij de tijd had om je bus en je werkplaats op te ruimen? Het is niet leuk, maar opruimen hoort er wel bij. Heb je wat meer tijd, richt dan je bus of werkplaats opnieuw in. Denk na over de vragen: Wat gebruik je elke dag, wat wekelijks, wat soms? Vervolgens ga je inrichten. Gebruik deze en andere opruimtips en je pakt in het vervolg snel de spullen die je nodig hebt.

Ook interessant


Onze klanten belonen ons met een 8,8
295 beoordelingen
  • Het juiste advies voor mij
  • Meer grip op uw bouwproces
  • Snel aan de slag!